Jumaat, 6 September 2013

Assalamualaikum...salam Jumaat... Semakin tua dah aku...dalam menempuh ranjau kehidupan ini sebelum kembali kepada Yang Maha Pencipta di suatu ketika nanti...uhukss

Dah 2 bulan aku bercuti...tinggal sebulan lagi cuti bersalin aku...hmmm...seronok bercuti lama2 ni...menguruskan rumahtangga dan anak2 sajer...setiap hari aku masak...x macam masa bekerja..asyik membeli jer... Tambahan pula sejak minyak naik ni...lagilah aku kena memasak... Mr Hubby kata jimat cermat mulai sekarang ..almaklumlah segala barang sekarang semuanya mahal....ini ekoran daripada kenaikan harga minyak baru-baru ni...

Ari ni ha...sedih betul aku dalam nak berjimat-cermat...si angah pulak hilang duit dia yang  nak dibayar pada cikgu untuk pergi rombongan iaitu sebanyak RM30...Walaupun tak banyak tapi ralat jugalah...cian dia nak epi2 pegi rombongan tapi duit da kena rembat....Aku nak gantikan pun malass da...Cuai sangat...bagi org rembat sapa suruh...dia letak dalam beg...bila nak bagi cikgu, duit da takde..(pasti ada toyol dtg rembat)..kecewa betul dia..tapi dia tak mo plak mengadu ngan cikgu dia... malu kunun...aissh.. susah betul kalu pemalu sangat nih..huhu.... Suka ati angahlah...da nasib angah macam tu...anggaplah takde rejeki...uhukkks..

Berbalik kepada kenaikan minyak..memang ramailah tak berpuas hati...almaklumlah kalau da minyak naik harga...sekaligus dengan segala bagai barang ikut sekali naik harga betul tak.? sedih bebeno rasanya memikirkan diri ini apatah lagi golongan bawahan lain yang terpaksa memikul beban kenaikan harga barang ini...Aku ni dahlah sedang berjimat untuk buat renovate rumah kedua ni...alamaknya...lambatlah lagi nak duduk rumah baru tuh...dah semua naik, batu, simen, kayu, besi dan seangkatan dengannya pastilah  naik harga... Kalau zaman sekarang beli rumah lagi rugi..mahal betul, ni nak naik 10 % lagi harga rumah...mak aiii...nasib baik aku dah beli dua biji umah sejak awal2 lagi...masa tu  masih murah lagi... fuhh.. kalu skarang nak beli aku hanya mampu beli reban ayam atau kandang kmbing  jer kot..hehe..Almaklumlah gaji kecik...Apapun syukur ...Alhamdulillah...

woiit  kak C'za dan membebel melalut2 dah ni..huhu...dah...aku nak bagi anak2 aku makan...deme dah lapor...alongnya aku dah bekalkan nasi tadi ..dia da pi sekolah agama...lain masa aku menulis lagi...sayonara...kikiki...jumpa lagi

5 ulasan:

  1. Hidup jangan sampai jadi hamba duit...Dunia dan akhirat kenalah balance barulah hidup tenang dan bahagia.

    BalasPadam
  2. yelah...bukanlah ambo teringin menjadi hamba duit...sememangnya dunia akhirat perlu seimbang...ambo sekadar bercerita...dan meluahkan isi hati...
    Duit byk pun bknnya blh masuk kubur...amalan dan ketakwaan kita yang menentukannya senang atau tidak kita di akhirat nanti...
    Encik...Terima kasih kerana sudi mengingatkan diri ini insan yang serba serbi kekurangan...

    BalasPadam
  3. Hello Kak, this coming to you from Canada. Saya dengar petrol da naik 20 cents? Habis cherita, begitu semua pun naik, roti, nasi lemak, telor...
    Most shops will find excuse naik price, kan.
    Anyway, masak sendiri rumah lagi bagus. Or ada kebun belakang rumah tanam sayur, chillis, ubi kayu...
    Ma'af bahasa saya, da out of tune. Sebelum Merdeka, ha ha.
    You have a nice weekend and simpan satu lagu dalam hati.
    Lee.

    BalasPadam
  4. Hi Kak, I just noticed your profile, you orang Malacca. Or Melaka Tengah.
    Di mana tu Melaka Tengah? Downtown ke?
    I was born in Malacca, lived in Limbongan till 12 years old, then ikut parents live in KL.
    Da 26 years ta'balek.
    I still boleh ingat lagi, Jalan Bunga Raya, Tanjong Kling...Tanjong Bidara, Ujong Pasir.
    Where I am ada satu Nyonya dari Malacca, Tangga Batu. Dia pandai masak.
    Lee.

    BalasPadam
  5. Uncle Lee..akak di cheng...marilah balik melaka...byk tempat di melaka sudah ada perubahan yang menarik...you mesti suka tengok perkembangan melaka...
    memang harga minyak naik...harga barang pun semua naik...apa nak buat bersabar sajer..ok..kiki

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Logo Design by FlamingText.com
Logo Design by FlamingText.com
Terdapat ralat dalam alat ini