Ads

Khamis, 26 April 2012

Cetusan Hati Nurani



Tetiba di hati dan minda ini teringat dan terimbas dengan kenangan silam...terasa pilu dan ngilu menusuk di hati ....juga mengingatkan kenangan itu semakin lama semakin menjauh sedangkan kematian pula semakin menghampiri...diri ini pula semakin hari semakin tua...menunggu masa untuk menerima panggilan Ilahi...yang entah bila??? emm..sungguh mendebarkan....

Aku juga terkenang  kepada saudara mara, kawan-kawan dan sesiapa sahaja yang telah meninggalkan dunia yang fana ini mendahului diriku untuk menemui Tuhan yang Baqa'.....Alfatihah buat mereka semua...Semoga mereka  ditempatkan di kalangan orang yang beriman...Aminn.

Apabila difikirkan, semakin lama  hidup aku semakin takut dengan apa yang aku lakukan di dunia ini...Banyakkah amalan dan pahala yang aku kumpul untuk hari akhirat ku nanti ?? apatah lagi di alam kubur sementara menunggu hari pengadilan yang bakal menjelang....Cukupkan amalan ku untuk membawa diri ini ke alam syurga...emmm...entahlah...Di kala ini juga aku semakin sedih mengenang diri ini yang banyak kekurangannya sebagai hamba ALLAH...Terasa diri ini amat jauh dariNYA kerana amalanku yang begitu sedikit...Terasa amat malu aku pada NYA kerana sejak akhir-akhir ini aku lebih mementingkan hal-hal keduniaan dari akhirat ..huhu
Semoga ALLAH mengampunkan dosa-dosa ini..Amin..

berasap......tuh

Sejak kebelakangan ini juga aku telah banyak belajar...ya belajar untuk menjadi manusia yang sabar..bukan mudah untuk aku bersabar  kerana aku mempunyai penyakit panas baran yang merupakan warisan turun temurun......mungkin..huhu..entahlah ye atau tidak..aku pun tak tahu...Yang aku tahu aku mula menjadi seorang yang pemarah sejak aku sekolah di sekolah rendah lagi...Uhuks...
Sahabatku ..Sabar adalah ubat segala penyakit hati di dunia ini...Kejayaan dan kemenangan umat Islam selama ini adalah sabar dalam menerima ujian dan dugaan ALLAH dan apa jua musibah..Sabar dalam menghadapi pelbagai ragam manusia...sabar dengan anak-anak dan sabar dalam segala--galanya...Kerap kali juga aku tewas untuk menjadi manusia yang sabar..Tapi ada seseorang  yg selalu memberi nasihat dan semangat untuk aku bersabar...Istighfarlah ketika sedang marah...dan ambil wudu' katanya...
Itulah suamiku 'Mr Hubby'...Terima kasih kerana membimbingku untuk menjadi seorang sabar walapun tidak sehebat Rasulullah dan para nabi yang lain...Mr Hubby seorang yang agak penyabar dan lemah lembut...Tidak mudah aku untuk menjadi sepertinya... sentiasa tenang dan relaksss sahaja...tetapi aku akan belajar sedikit demi sedikit mengawal kemarahan  akibat bisikan serta hasutan syaitan yg tidak pernah berpenghujung ini....InsyaALLAH....Aku rasa semakin bersemangat untuk menjadi manusia yang lebih baik dari  hari semalam...Amin...

Luahan rasa dan cetusan hati ini dari
insan yang serba kekurangan
di sisi TUHAN

Hiasan kelas 2022- Tahun 1 Neon

Assalamualaikum dan salam sejahtera..perkongsian hiasan kelas untuk tahun ini                                 Sudut Nilam