Jumaat, 2 Disember 2011

Balik Kelate lagi....27-30 November 2011

Selepas balik dari Penang terus kita orang anak beranak menuju destinasi yang seterusnya iaitu...Jeli Kelate...Ke kampung Mr Hubby yang masih hijau dan terletak di atas banjaran Titiwangsa...yang indah dan segar...Ikut jalan Kulim....Sebelum tu singgah makan tengahari dulu di Kulim ..sedap nooo. masakan ikan duri masak lemak....Sesudah kenyang jer kita orang menyusuri jalan di Kedah tuh melintasi bukit-bukau, gunung ganang yang menghijau..Pemandangannya memang menarik gitew....Sampai di kawasan Grik Perak, kami berhenti di Hentian Ttiwangsa yang indah..Tempat ni dikatakan paling tinggi di kawasan laluan kami tu..Nambak sayup jer gunung-ganang dan gaung di bawah...Kalau jatuh tuh..wallahualam...Seram tau...tinggi sangat...Suasana jalan begitu berkabus kerana hari hujan..Mr.Hubby terpaksalah bawa kereta slow sikit sebab jalan tak berapa nak nampak kabus tebal beb....jalan raya timur barat ni bengkang bengkok...tak boleh bawa laju....memandu kena berhati-hati..ingatlah orang yang tersayang...kata iklan...hihi..Kat bawah antara gambar2 menarik sepanjang berada di sana..

Jalan lebuh raya timur barat..Macam manalah orang dulu  buat jalan ni...seram banget sih...gaung komain  lagi nun jauh ke bawah  ...sampai berdengung2 telinga aku ni sebab tekanan berada di kawasan yang tinggi..terpaksa telan air liur baru hilang dengung tuh...huhu

Hentiah Titiwangsa..sini semua ada, kedai makan, tandas awam, dan dah ada surau baru yang didirikan... dulu surau kat sini  kecik jer..terpaksa bersempit- sempit sikitlah bila nak solat..air dier pulak komain sejuk..almaklumlah air bukit gitew..seronok tauu...

Gelapnyer..berkabus tebal gitew..cam duduk kat London..cheh...tak pernah gi pun London nyer..hehe


Hadapan rumah mek..berkabus...masa ni pagi kul 8.00...sejuk banget..
Sarapan pagi kuih karipap  keledek dan kuih cek mek...sodap ehh aiii.. 


Nasi berlauk..Harga RM 1.50..pun sedap tau..anakku si tembam nombor dua tak cukup sebungkus...hehe

Masa ni gi pasar kat Tanah Merah singgah jap kat stesen keretapi KTM Tanah Merah..ingatkan nak naik tapi schedule dia keretapi lambat la pulak...kensel..melepas den..den belum pernah naik keretapi...Mr Hubby and bebujang ambo dah pernah naik dah...dulu masa aku sedang berpantang bersalin anak daraku..huhu...

Mercu tanda KTM Tanah Merah..hehe...

Mek mertuaku..."Mek tunggu sapa tu?"..hehe

Tembamku...Depan Kaunter tiket..sebelah tuh..kantin..@ kafeteria KTM Tanah Merah
 Kat bawah ni pulak.pasal makanan jer...Sajer nak kongsi makanan kat Jeli Kelate nih..Macam2 makanan pelik2 yang aku lom pernah jumpa ada kat sini tapi..yang kat bawah ni... selalu jumpa...Kat pasar maser tuh kalau boleh...ikutkan hati semua kuih aku nak borong...macam2..Mr Hubby kata..sabor2...jaga kesihatan tak boleh makan manis2...kuih deme..memang kuih yang manis-manis..sedap2 belaka..pergh...memang bestlah balik kg sini...lain daripada yang lain...Lagipun harga masih murah..kuih dier pun besar2 belaka....
Masa ni singgah di rumah kakak iparku...kubuka segala kuih yang telah dibeli di Pasar Jeli sebelum itu..kuih lepat ubi...goreng pisang tuh..mek yang suka beli...

Kuih akok dah macam kuih bakar aku tengok..ni saiz besar..saiz kecil habis  kat mulut anak bebujang ambo maser tu..huhu

Pertama kali jumpa...jering rebus cicah kelapa parut ni...bolehlah tahan..

Kuih kegemaran ambo..cek mek..hehe..

Kuih badak...yg makan kuih ni pun hampir cam badak dah badannyer....haha...(akak ler tuh)

Ketupat pulut dan pulut bakar..kegemaran bujang sulungku..ni kakak ipar beli kat kedai  kampung dier..

Kacang pul..macam kacang kuda tapi kulit dia lain sikit...agak keras..picit sikit  terus jer merekah kulit dier...apalagi ngaplah..haha..suko den..

Ni kak ipar masak asalnyer budu dah dicampur dengan bawang putih, bawang merah, kerisik, cili, terung biji yang kecil2 tuh, serai...dan lain2..bahan2nyer ala2 nak buat rendang gitu...

 Kat bawah ni masa hari keempat..dah nak balik Melaka..Cian mek mertuaku..Tinggal dia sensorang jer..Dia memang dah biasa tinggal sendiri sejak ayah mertuaku meningga lebih 25 tahun dahulu...Sedih muka dier tgk cucu2 yang manjor ngan dier ni nak balik...terutamanya nak daro den...memang manjo ngan dia..nak wat camno...Mr.Hubby nak kerja esok petangnyer..terpaksa jugak balik..huhu..Selamat tinggal mek..Doakan perjalanank kami sampai dengan selamatnyer..InsyALLAH..Amin...Kat bawah ni semasa kitaorang singgah beli akok dan bahulu panas2 yang sedap dan marvellous...
Singgah beli akok dan bahulu panas..sebelum balik..kat Jeli jugok...

Makcik penjual akok dan bahulu panas2...sedapnyer...

Tempat diorang membakor...kuih akok dan bahulu..;.

Di hadapan kedai akok tersebut..alamak sengetlah pulak..malas  nak betulkan..huhu

Sedang membeli..borong habis...

Singgah di Hentian Titiwangsa...semasa hari cerah..memang saujana mata memandang..bukit-bukau dan gunung ganang sayup sahaja kelihatan...angin yang datang terasa seperti penghawa dingin di hotel rasanya...Oh..Indahnyer Ciptaan ALLAH SWT..Syukur masih berkesempatan menghirup udara yang segar dan mengasyikkan..ini...Aminn..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Logo Design by FlamingText.com
Logo Design by FlamingText.com
Terdapat ralat dalam alat ini