Sabtu, 29 Mac 2014

Marilah teruskan berdoa Untuk MH370


Assalamualaikum wbt
Salam ukhwah buat semua..

MH370
Masih menanti beritanya....
Walaupun dah diisytihar 'pergi' untuk selamanya..
janganlah kita berhenti dan berputus asa...
Selagi bukti tidak berjumpa
Berdoalah kepada yang maha KUASA...
Agar hijab akan terbuka..
In sha ALLAH...bersama rahmat ALLAH YG MAHA ESA..
akan terungkai juga jalan penyelesaiannya...Amin

Doa untuk mereka #Pray for MH370

ALLAHURABBI....kepadaMU kami berserah...

Jumaat, 14 Februari 2014

Hujan...oh hujan...

Dah lama tak turun hujan...Panas betul bumi Melaka..Ujian ALLAH agaknya.....Sudah beberapa lama tak hujan...Hari ni tetiba plaks hujan turun..tapi sekali lalu...jer..sekejap sangat..Namun begitu..Alhamdulillah akak..ucapkan...dah lama tak der hujan..rindu pulak akak kepadanya..hehe...

Ari tu masa Tahun Baru Cina akak sekeluarga  balik ke rumah mertua di kelate kawasan Jeli pun ...tak hujan...tapi malam sampai ke pagi memang  suasananya sejuk kat sana... sampai 17 darjah selsius...sejuk gilerrrr...tak pernah hadapi sejuk cemtu..bila dapat peluang baru tahu ..tergigil2 dibuatnyer...macam dalam penghawa dingin dikss...Alhamdulillah dapat merasa dalam suasana cemtu....apalagi sebelum ni tido tak pernah berselimut berebut rebut selimut satu famili...tidur semua nak berbungkus...sib baik mek banyak simpan selimut kat umah dier..hehe..Pergh..kalu nakmandi plaks..mmg sejuk amt..tambah2 lagi rumah mek guna air bukit...fuyyo..terketar2 dibuatnyer...memula mandi jer..tapi bila dah mandi seronok plakss..segar sangat...hehe...memnag best pengalaman selama 4 hari 3 malam kat sana...
kat bawah gambar kenangan di Jeli Kelate...di waktu pagi berkabus..wooo..hehe


Masa ni pukul lapan...sejuk woo..tgk suhu kat dalam kete ak ader...Tu yang tahu tuh..hihi...

Selasa, 11 Februari 2014

Bingka Jagung


Bakar dengan oven akak.. cemnilah hasilnyo..
Bahan-bahannya:

2 cawan tepung gandum
2 cawan santan (akak pakai santan kotak 200ml + air)
1 tin jagung manis + 2 cawan air
1 cawan gula pasir
3 biji telur
2 sudu besar mentega
1/4 sudu kecil garam
1 sudu tepung kastard (kalau takde pun takper)
Bijan untuk hiasan
sedikit pewarna kuning untuk mencantikkan warna kuih

Cara membuatnya:

1. Masukkan kesemua bahan-bahan ke dalam mesin pengisar kecuali jagung dan bijan.
2. Kisarkan kesemuanya sehingga sebati.
3. Sementara itu pastikan  permukaan loyang telah disapukan dengan mentega.
4. Panaskan oven dengan bacaan 180 C
5.Masukkan adunan ke dalam loyang yang telah disediakan itu tadi.
6. Tabur bijan di atas permukaan adunan secukupnya sebagai hiasan.(akak tak buat ni sebab xde)
7.  Bakar dalam masa 1jam. dalam oven. Tunggu sehingga masak.
    Guna api atas dan bawah. Untuk 10 minit terakhir guna api atas sahaja.Ini adalah untuk menggaringkan        permukaan atas kuih...

Bluberry cheese tart

Percubaan pertama kak C'za...agak teruk..tidak kemas..tapi rasa mmg sodaplah..kwang3x



Kek Coklat Moist


Buat semasa cuti Tahun Baru Cina dan di bawa makan dalam perjalanan untuk pulang ke Kelate...
 Kek coklat moise...bakar punyer..
Setelah 'topping'

Resepi sahabatku kak Hamidah Mohni...Tq kak

Bahan-bahannya:
Bahan A
2 cawan tepung gandum
3/4 cawan serbuk koko
1/2 sudu teh krim tartar
1/2 sudu teh soda bikarbonat
(bahan-bahan di atas diayak sekali)

Bahan B
1 ketul butter
4 biji telur
1 1/2 gula kaster
3/4 cawan susu cair
3/4 cawan air sejuk

Cara-cara membuatnya:

  1. Pukul butter bersama gula hingga kembang. Kemudian masukkan telur satu persatu dan pukul bersama adunan tadi.
  2. Masukkan susu cair pula dan kacai sehinnga sebati.
  3. Setelah itu masukkan sedikit demi sedikit bahan-bahan A..Sambil itu, air pula..pukul sampai sebati.
  4. Setelahitu, sediakan loyang sederhana dan alaskan dengan kertas khusus untuk kek. (aku guna A4 jer). sapukan mentega pada lapisan kertas dan loyang tersebut.
  5. Kukus dalam periuk dalam tempoh 40-60 minit). (Kalau nak bakar,masukkan dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu).
  6. Setelah masak.. sejukkan dahulu...
Untuk Topping:
Bahan-bahannya:
1 tin susu cair
1/2 cawan serbuk koko
1 sudu tepung jagung
1/2 cawan gula

Cara-caranya:
  1. Bahan di atas di campur sekali dan dikacau sampai rata.
  2. Setelah sebati, masakkan ia di atas api yang kecil secara double boiling. Kacai sehingga berkilat.
  3. Tuangkan di atas kek yang telah siap di kukus atau dibakar. sapukan ke atas kek dengan rata dan cantik.
  4. Kemudian taburkan coklat urai atau badam. Terpulang kepada kekreativitian anda...
  5. Sesuai dihidangkan untuk minum petang dan di pagi raya..

Ahad, 5 Januari 2014

Puding Kastard Jagung

Puding Kastard Jagung
Resepi ni asalnya daripada pelbagai sumber  blogger masakan. Dioalah2 sendiri dan begitulah hasilnya...Terima kasih semua..

Bahan-bahannya:
1 tin jagung krim manis. (apa2 jenama)
1 tin susu cair (apa2 jenis ler)
3 cawan air
1 1/2 cawan gula pasir
1 1/2 cawan tepung kastard

Cara-cara membuatnya:
1.  Bancuhkan tepung kastard dengan air dan kacau hingga sebati.
     Kemudian masukkan bahan-bahan yang lain sama.Kacau sehingga adunan sebati.
2.  Masakkan adunan itu tadi di atas dapur gas dengan menggunakan api yang kecil..
    Tunggu sehingga adunan menjadi kental dan berkilat.
3.  Kemudian masukkan dalam bekas yang sesuai seperti talam atau loyang.
     (akak guna bekas plastik jer)
4.  Apabila puding udah sejuk, baru masukkan dalam peti ais. Setelah betul2 sejuk baru potong..
     hmmm  yummy..hehe..



 Akak punya puding biasa2 jer..Langsung tak menarik tapi rasany boleh tahan..hmmm yummyy..                                                                                            

Sabtu, 4 Januari 2014

Kek Batik Biskut Marie.

Kek  Batik Biskut Marie.



Baru ni buat semula kek batik biskut marie mudah jer... Di bawah ada foto2 dan resepi serta cara membuatnya..
Sedapnyer...




Yang telah dipotong




Resepinya:

1 peket biskut Marie 

1 ketul Buttercup
1 peket Milo saiz kecil
1 tin  kecil susu pekatapa2 jenama (aku pakai Dairy Champ)

Cara membuatnya:
1.        Cairkan buttercup dalam periuk atau sebaiknya kuali.
2.      Setelah cair masukkan susu  pekat dan milo, kacau sehingga sebati.
3.      Agak-agak dah sebati, masukkan biskut Marie yang dah dipatah empat.
4.     Kacau sehingga rata, sambil tu matikan api dapur gas anda.
5.      Sediakan talam atau bekas Tupperware leper( tipuware pun leh jgk.
6.     Alaskan bekas tersebut dengan plastic . (untuk menyenangkan anda ketika ingin    
m   mengeluarkan kek untuk dipotong nanti)
7.      Adunan tadi dimasukkan kedalam bekas tesebut dan mampatkan sampai rata dan elok.
8.      Sesudah itu, masukkan ia ke dalam peti ais untuk disejukkan.




9.     Selepas sejam, keluarkan untuk dipotong.

Popia Inti Kentang Bersama Lobak Merah

Popia Inti Kentang Bersama Lobak Merah

Hasil tak seberapa akak...akak memang tak pandai masak..uhukss



Bahan-bahannya:
Inti
3 biji ubi kentang ( dipotong dadu )
1 biji lobak merah ( dipotong dadu )
1 labu bawang besar  ( dipotong dadu )
Segenggam daging kisar (akak pakai Ramly punya)
4 biji bawang merah
2 biji bawang putih
1/2 genggam ikan bilis
1 sudu besar udang kering
2 sudu besar serbuk kari daging
2 sudu cili kisar
Garam secukup rasa
Sedikit serbuk perasa
4 sudu besar minyak
1/4 sudu gula
20 keping kulit popia  saiz besar


Inti yang telah siap di masak

Kulit popia yang digunakan
 Cara-cara membuatnya:

1. Kisar bawang merah,bawang putih, ikan bilis dan udang kering bersama. (kalau rajin tumbuk hancur)
2. Panaskan minyak dalam kuali, tumiskan bahan yang telah dikisar bersama bawang besar yang telah di           dadu sehingga naik bau dan kelihatan garing.
3. Masukkan serbuk kari dan cili kisar.Kacau lagi sehingga garing.
4. Masukkan kentang dan lobak merah yang telah didadu serta daging kisar bersama. Dalam beberapa minit     masukkan 1-2 cawan air.
5. Masukkan garam, gula dan sedikit sebuk perasa.
6. Kacau sehingga agak kering. Kemudian angkat.
7. Ambil kulit popia dan letakkan inti. Lipat dan gulung secantiknya.
8. Setelah siap boleh terus digoreng dan dihidangkan sebagai minuman petang. (kalau takmo, boleh simpan       di dalam peti ais sebelum digoreng)


Setelah popia diisi inti dan digulung



Selamat
Mencuba!!



Bingka Tepung Perisa Pandan

Bingka Tepung Perisa Pandan- ambil resepi drpd blogger2 dan diolah2 sendiri...

Bahan-bahannya:

2 cawan tepung gandum
2 cawan santan (akak pakai santan kotak 200ml + air)
2 cawan jus pandan (6 helai daun pandan, dikisar dengan 2 cawan air hingga hancur dan tapiskan)
1 cawan gula pasir
3 biji telur
2 sudu besar mentega
1/4 sudu kecil garam
Bijan untuk hiasan (akak tak letak sbb lupa nak beli)
sedikit pewarna hijau untuk mencantikkan warna kuih

Cara membuatnya:

1. Masukkan kesemua bahan-bahan ke dalam mesin pengisar kecuali  bijan .
2. Kisarkan kesemuanya sehingga sebati.
3. Sementara itu pastikan  permukaan loyang telah disapukan dengan mentega.
4. Panaskan oven dengan bacaan 180 C
5.Masukkan adunan ke dalam loyang yang telah disediakan itu tadi.
6. Tabur sedikit bijan (akak tak buat ni sebab xde) dan  bakar dalam masa 1jam atau sehingga masak.
Guna api atas dan bawah. Untuk 10 minit terakhir guna api atas sahaja.Ini adalah untuk menggaringkan permukaan atas kuih...

                                                                    Selamat mencuba!!
                    Hasilnya walaupun agak tidak menarik tetapi mendapat pujian anak-anak...hehehe

Bingka Jagung Mudah

Bingka Jagung- ambil resepi drpd blogger2 dan diolah2 sendiri...



Bahan-bahannya:

2 cawan tepung gandum
2 cawan santan (akak pakai santan kotak 200ml + air)
1 tin jagung manis + 2 cawan air
1 cawan gula pasir
3 biji telur
2 sudu besar mentega
1/4 sudu kecil garam
1 sudu tepung kastard (kalau takde pun takper)
Bijan untuk hiasan
sedikit pewarna kuning untuk mencantikkan warna kuih (ak tak letak sebab takder huhu..tu yang pucat kuih tuh...huhu)

Cara membuatnya:

1. Masukkan kesemua bahan-bahan ke dalam mesin pengisar kecuali jagung dan bijan.
2. Kisarkan kesemuanya sehingga sebati.
3. Sementara itu pastikan  permukaan loyang telah disapukan dengan mentega.
4. Panaskan oven dengan bacaan 180 C
5.Masukkan adunan ke dalam loyang yang telah disediakan itu tadi.
6. Tabur bijan di atas permukaan adunan secukupnya sebagai hiasan.(akak tak buat ni sebab xde)
7.  Bakar dalam masa 1jam. dalam oven. Tunggu sehingga masak.
     Guna api atas dan bawah. Untuk 10 minit terakhir guna api atas sahaja.Ini adalah untuk menggaringkan           permukaan atas kuih...

Sekejapan jer habis..anak-anak  makan
                                               
                                              Selamat mencuba!!

Ahad, 29 Disember 2013

Anakandaku Along...Muhammad Nabil Farhan

Hmm... tahun ni along masuk tahun 6..risau juga akak..Udah tentulah nak UPSR kan??
Almaklumlah diakan murid kategori yang sedang2 saja...Berbanding dengan anak2 rakan2 pendidik yang lain, berbeza tahap kebolehannya...Ish..ish x baikkan ibu banding2kan dengan anak orang lain...hehe...
Hmmm tak per lah long..buat yang terbaik apa sahaja yang dihadapi dalam hidup ini..Yang penting ALLAH sentiasa di dalam hatimu itu..Amin.. UPKK lepas (Ujian sekolah agama Jabatan Agama Islam Melaka)..Along hanya dapat 5A daripada 8A...2B dan 1C...Syukurlah...Apa nak kata...itu bukanlah usaha dia yang sebenar..kalau dia fokus lagi ...mungkin...mungkinlah kann...lebih baik lagikan..hehe...Along ni memang sukar nak fokus pada satu titik...chewah..terkeluar plakss..ayat2 cemni...Dalam kepala otak dia main game jer...huhuh camno nak wat tu...Akak ada suruh dia baca Quran hari2..untuk mencergaskan otak tuh...Tapi kadangkala buat, kadang2 idok..yeler akak pun sama....kadang2 jer buat..huhu..silap akak ler yer..Insha ALLAH tahun depan dan seterusnya mesti amalkan pembacaan ayat Quran setiap harilah kan ..kalau boleh...Untuk menjamin masa depan dunia juga akhirat...Solat pun mesti sentiasa diingatkan...Hmm..kalau tak disuruh takder dibuatnyer..Penat akak membebel..hehe..Mr Hubby jarang membebel..Hanya tegur jer..dia dah bangun...Ni ha kak yang terhegeh2 membebel kat diorang...Tapi biar penat di dunia..jgn merana di akhirat kan..huhu..

Apa yang akak harapkan,semoga Along dan rakan2 akan berjaya dalam peperiksaan yang akan mendatang tak kira  dunia dan juga akhirat...dan menjadi hamba ALLAH yang taat...anak yang baik, dan pelajar yang bagus..Semoga segala impian menjadi kenyataan..Amin
Bujang akak..hehe

Orientasi Tahun 1 2014..hmm...macam2

Semalam di sekolah akak, berlangsungnya program  Orientasi dan Transisi Tahun 1,  2014..Seramai 180 orang yang mendaftar untuk tahun 1 tahun ini...Selepas pendaftaran penempatan, ada taklimat mengenai KSSR, Bijak Sifir, Ujian Diagnostik dan penempatan semula berdasarkan ujian diagnostik, serta pembayaran yuran..Ada 5 kelas semuanya...Akak memegang kelas kedua yang dinamakan Gemilang...Setelah penempatan dibuat, ada mak bapak yang gembira dan ada yang dukacita...Gembira sebab anak masing-masing masuk kelas pertama dan yang berasa sedih sebab anak2nya masuk kelas kedua hingga kelas  terakhir...Frust sgt tak dapat masuk kelas pertama...

Wahai para ibu bapa ingin diingatkan, bahawa anak2 ni masih terlalu awal kita nak buat penilaian...Mereka tu antara sedar atau tidak jer, first time datang ke sekolah...Tiba2 nak kene jawab periksa...nervous tau..masih terpinga2...Anak akak dulu si Along dan Si Angah, masa diorang masuk Tahun 1,seorang pun tak masuk kelas pertama,semuanya kedua...Ada akak kisah!!!..memanglah sedihkan..tp nak buat macam mana...kita kena optimis..yang markah tinggi mesti masuk kelas baguskan !!...Tak semestinya kelas kedua atau seterusnya tak bagus...Kadangkala cikgunya lagi bagus tau mengajar!!

Pengalaman tahun2 sudah ramai murid2 kelas yang bawah2 lompat naik atas berdasarkan penyaringan atau pentaksiran akhir tahun...Memang tak diduga ada yang seronok sangat kat atas..tetiba jatuh menjunam...Apalagi ada jer ibu bapa tak puas hatilah dan ...lagi2 cikgu jugak yang di salahkan....hmmm dunia akhir zaman ni..mak bapak lebih pentingkan nama, darjat dan keduniaan untuk anak jer..tp bukanlah semua ..ada yang bagus..didik anak mereka seimbang dunia akhirat.. Alhamdulillah ...dan ada yang dapat menerima kekurangan anak dan sentiasa berusaha untuk buat terbaik untuk anak masing2...Tahniah..Anak ini diibaratkan seperti selembar kain putih yang suci bersih...Kitalah sebagai ibu bapa yang mencorakkannya...Guru2 juga sebagai pembantunya..hmm kannn..

Berbalik kepada orientasi tersebut, penat bebeno rasanya...dah lama bercuti..hehe...Semasa penerimaan bayaran keperluan sekolah...dalam tak sedar hampir pukul 2 ptg dah..Bila turun kelas...Alamak!!!! Rupa2nyer aku seorang jer yang tinggal..hahaha...yang lain semua dah balik...x sedar diri mengutip pembayaran ibu bapa tuh..hehe..sampai pening2 kepala mengira duit....hmm itulah pengalaman yang dikutip untuk Orientasi 2014 ni..hehe Tahun depan anak akak lakss ..masuk tahun 1..Si Nina tulah..x sabar2 dier..hehe..Kat bawah ada sedikit foto semasa berlangsungnya program tersebut..Kredit untuk Puan Rohana GPK PK Khas yang sudi ambil gambar..dan akak cilok jer dari FB dier...yeehaa..Adiosss...
GB yang dihormati membuat ucapan...

Ramai ibu bapa yang hadir..tahniah

Pn Nor Saadah memnag pakar dalamKSSR menjalankan taklimat

Para ibu bapamendengar taklimat 

Jumaat, 27 Disember 2013

Tugu Negara dan Pusat Sains Negara

16 /12/2013-Setelah check out dari hotel ...kami pun menuju ke Tugu Peringatan Negara...First time pergi.. Sekejapan jer kat situ..Ambil2 gambar lepas tu terus ke Bukit Kiara untuk ke Pusat Sains Negara (PSN)..fuh menjajau juga mencari PSN nih....Nasib baik pakai GPS...sampailah jugak ke sana... Tiket masuk ke sana satu keluarga RM 60 sebab akak masuk 1001 Invention tu yang mahal sikit..hehe.. Ia mengenai  Sejarah ketamadunan Islam dan sejarah rekacipta Islam.. Ada tayangan slaid selama 10 minit ..seronok jugak...macam tgk wayangKat PSN ni kene pergi satu hari baru puas nak cuba macam-macam kat situ...Dalam 3 jam jugak akak sekeluarga berada di situ....Kat situ surau semua ada...oklah...tu...

Dalam kul 5 petang kita orang keluar..Itu pun ada yang x habis cuba...penat woo..dahlah bawa baby..Nasib baik baby  Zara  jenis suka berjalan ...x pernah dia merengek ke aper..memang kuat semangatlah anak akak yang seorang ni..hehe.Kat bawah ada foto kenangan kami dekat PSN..hehe..
Kat Tugu Negara..Kelihatan kecik akak n zara..tuhh..hihi


Tiket
























Nur Zara Adelia langsung tak merengek...hmm














Balik dalam pukul 5 ptg sampai melaka dalam pukul 7 malam..Fuh penat....tapi Alhamdulillah..berbaloi...Syukur pada ALLAH..yang MAHA MEMBERI..kita orang selamat pergi dan kembali..dengan penuh kesyukuran..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Logo Design by FlamingText.com
Logo Design by FlamingText.com

Fish