Selasa, 30 Ogos 2016

Kenangan Manis Januari hingga Ogos 2016...




Dah lama tak bersiaran..bukan apa kak pun sibuk tak bertempat...dah setahun rasanya kak menyepikan diri...hmm..takperlah...lagipon tak tahu apa nak tulis....huhu...baby kak pon daa besar...makin banyak songel dier....sengaja menguji hati ibunya..hehe...Tu yang yang tak sempat berblog bai..kiki...alasan jer..hehe
Kat bawah kenangan sepanjang Jan - Ogos tahun nih...

Zara sudah besar...3 taon sudaaa..
Zara yang ceria...garang jugak orgnyerr..huhu..
Zara sudaa 3 tahun...

Zara dan kakak Dina masa kecil...



Kenangan raun2 sekitar Bandar Hilir Melaka..



HARI GURU 2016

Pentas Hari Guru sekolahku 2016


Hadiah daripada murid..


Hadiah untuk guru anak2ku...


Kenangan HI-Tea Hari Guru di Holiday Inn Melaka

 Hadiah daripada sekolah untuk Buku Rekod Terbaik...Buku Rekod Kehadiran Terbaik..dan Fail Laporan Koku untuk permainan (bola baling)...Tahniah untuk diri sendiri tak sangko..huhu

Hadiah gula2 daripada anak murid...gomokss mak nak..huhu


                                                PROGRAM IHYA' RAMADHAN 1437H
Mendapat tempat pertama mencipta kad hari raya Program Ihya' Ramadhan utk kategori guru...


                                                  HARI RAYA AIDILFITRI 1437H/2016M


Sepupuku..mari rumah...
                       
TAK CUKUP KORUM...
Zara beraya di rumah paklongnyerr..

Anak murid datang rumahku Irfan.. Sara n Ichad dan mommynya yg sedang amek gambaq tu...

Beraya di rumah my best fren ustzh Normala mat Ali..

My anak bujang yg soleh dan baik hatinya..

                                                       BESDAY ANAK2 MURID KU......
Besday Kembau Ainun dan Ainin.. TQVM mama n papanya belanja kfc utk anak2 THN 1 ku...

Kenangan Jamuan Hari Lahir Si Kembar Ainin dan Ainun murid kelas Thn satuku..

                                                      Besday anak muridku si Haniff Iskandar...

                                                      BESDAY MR HUBBY & ANAK2
Besday Mr.Hubby

                                                  KISAH SI BUJANGKU YANG SULUNG

MENYERTAI LARIAN 7 km
Banyak betul nak diceritakan di sini tapi tak sempat nak dikongsi dan dijadikan kenangan...klu ada masa nanti ku tambah lagi kenangan itu di sini...bukan apa biarlah ia menjadi tatapan anak cucu suatu ketika nanti..in sha ALLAH...



Pemantauan PDP

Sebagai cikgu kak dah lali dah dengan kehadiran nazir dan pemantau daripada pelbagai pihak di Kementerian Pelajaran ni...Masa zaman ETEMS PDP Sains dan Matematik dlm english dulu..boleh dikatakan muka kak tak pernah miss kena observe...Tahapo hapo jo..mula2 stress jgk...lho ni dah biasa...kak buat tak tak nampak jer kalu deme datang duk tercongok dalam kelas...walaupon hati tu berdebaq2 jgk noo...
Komen pemantauan untuk tahun 2016 


sepanjang hampir 20 tahun mengajaq ni..kak memang banyak kali jugaklah kena observe...daripada Bahagian Perkembangan Kurikulum, ..KPM.. Bai'ah KPM, Jabatan Pendidikan Negeri, PPD dan pentadbir sekolah sendiri yang memantau adalah nak dekat 20 kali kotsss... tah hapa jer komen diorang.. Yg masa zaman ETEMS paling banyak sekali... Deme yg memantau tu cakap omputeh..kak anggukkan jelah apa deme kabo tu..haha...bkn faham pon haha... Baru ni kak kene mengajar plok Math dalam BI..nama programme tu plak ialah Dual Language Prograamme.. Mt dan Sc diajar dalam BI...tak banyak sekolah yang terlibat..insan terpilih macam sekolah kak ni jer yg terlibat..huwaaaa..itulah nasib kak dan kwn2 kak yg terlibat..hmm byk plak kak menceceh..dah lama x menceceh....
adiossss....

Kek Coklat Moist...

Buat minggu lepas lagi...sekejap jaa abes...kak suka sangat kek ni wooo...badan pon daa berlemak2 ni..lepas makan barulah nak menyesal tak berkesudahan...haha...lemak2 sedang terkumpul dengan gembiranya...

Resepi sahabatku kak Hamidah Mohni...Tq kak

Bahan-bahannya:
Bahan A
2 cawan tepung gandum
3/4 cawan serbuk koko
1/2 sudu teh krim tartar
1/2 sudu teh soda bikarbonat
(bahan-bahan di atas diayak sekali)

Bahan B
1 ketul butter
4 biji telur
1 1/2 gula kaster
3/4 cawan susu cair
3/4 cawan air sejuk

Cara-cara membuatnya:

1.     Pukul butter bersama gula hingga kembang. Kemudian masukkan telur satu persatu dan pukul bersama adunan tadi.
2.     Masukkan susu cair pula dan kacai sehinnga sebati.
3.     Setelah itu masukkan sedikit demi sedikit bahan-bahan A..Sambil itu, air pula..pukul sampai sebati.
4.     Setelahitu, sediakan loyang sederhana dan alaskan dengan kertas khusus untuk kek. (aku guna A4 jer). sapukan mentega pada lapisan kertas dan loyang tersebut.
5.     Kukus dalam periuk dalam tempoh 40-60 minit). (Kalau nak bakar,masukkan dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu).
6.     Setelah masak.. sejukkan dahulu...
Untuk Topping:
Bahan-bahannya:
1 tin susu cair
1/2 cawan serbuk koko
1 sudu tepung jagung
1/2 cawan gula

Cara-caranya:
1.     Bahan di atas di campur sekali dan dikacau sampai rata.
2.     Setelah sebati, masakkan ia di atas api yang kecil secara double boiling. Kacai sehingga berkilat.
3.     Tuangkan di atas kek yang telah siap di kukus atau dibakar. sapukan ke atas kek dengan rata dan cantik.
4.     Kemudian taburkan coklat urai atau badam. Terpulang kepada kekreativitian anda...
5.     Sesuai dihidangkan untuk minum petang dan di pagi raya..


Selamat Hari Kebangsaan Yang Ke 59 kalinya...
lukisan tak seberapa ku..
Selamat Hari Kebangsaan kali ke 59...untuk semua warganegara Malaysia... Yang bukan warga pon boleylah tumpang sekaki kan..huhu... tak tau nak habaq apa...hanya ku doakan agar Malaysia akan aman makmur selamanya dan jauh daripada musibah dan marabahaya...aamiin...ya rabbal alamin
Selamat hari lahir buat anakandaku Nabil Daniel Hashim yang ke 12 kalinya (29 Ogos..semalam)..semga menjadi insan yang sentiasa disyangi dan diredhai ALLAH..anak yg soleh...dan shbt yg disenangi semua...dan juga semoga beroleh kejayaan dalam UPSR 2016.. Kpd guru2 SK Paya Rumput Melaka..dan Sra Jaim Paya Rumput dan semua bekas2 guru dan coach taekwando nya..
Terima kasihlah kerana mengajar anak ini...maafkanlah segala kekhilafannya...Halalkanlah segala ilmu yg diberi..doakanlah dia berjaya bersama rkn2 nya yg tersyg...di hrp smga kita semua jga beroleh keberkatan dan rahmat dari ALLAH SWT....aaminn ya rabbalalamin..

Ahad, 26 Oktober 2014

Resepi Cheesekut yg mudah dan sedap!!


Sedapnya cheesekut ...ambil resepi ni dari grup Resepi Ringkas di FB
Ni kat bawah ni yang kak dah hasilkan



Bhn: 

Biskut cracker hup seng

250g cheese cream


1/2 tin susu pekat


Susu dutchlady fullcream


Serbuk nestum


1 sk Serbuk ne
scafe n 2 sb serbuk Milo



Cara:

Putarkan krim cheese...masukkan susu pekat..putar lg smpai sebati..masukan

3-4 sudu susu cair dutch lady..jgn terlalu cair...dah siap celup biskut dlm 

susu...jgn smpai lembik..susun biskut dlm bekas...masukkan krim 

tadi...lapiskan dgn nestum..ulang 3-4 Kali...lapisan atas sekali krim..kemudian 

taburkan serbuk nescafe n milo sebagai hiasan..masukkan dlm peti ais...selepas

 sejam dua jam lehlah mkn...nyum...nyum




Ahad, 19 Oktober 2014

Kejohanan Sukan SK Paya Rumput Melaka 2014

Kali ini sukan dibuat pada waktu pagi pada 17/10/2014 yang lepas.... sewaktu kami mengambil cuti peristiwa..adaka buat waktu cuti??? Walaupun dibuat dalam mood cuti, kami tetap redha dan melakukan kerja ikhlas kerana ALLAH dan demi anak bangsa... Pada kali ini sekali lagi Rumah Kenyalang akak (kuning) diangkat sebagai Juara Keseluruhan, Juara Perbarisan, Juara MAskot terbaik dan Juara tarik tali...Alhamdulillah..Amin..Ya Rabbal Alamin... Di bawah ada gambar sekitar berlangsungnya hari sukan tersebut....Tahniah Kenyalang..Tahniah semua ruamah..Rajawali...Kasawari dan Cenderawasih..

Ketua rumah Pn Halizah Abu Kasim yang sangat komited..Tahniah cikgu...

Pasukan tarik tali..Juara weh...

Perbarisan kami..Juara lagi..
Rumah Rajawali...












Maskot Kami Awang Kenit...buat pengetahuan ..baju dijahit sendiri oleh ketua rumah Pn Halizah...



Tahniah Kenyalang




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Logo Design by FlamingText.com
Logo Design by FlamingText.com
Terdapat ralat dalam alat ini