Ahad, 26 Oktober 2014

Resepi Cheesekut yg mudah dan sedap!!


Sedapnya cheesekut ...ambil resepi ni dari grup Resepi Ringkas di FB
Ni kat bawah ni yang kak dah hasilkan



Bhn: 

Biskut cracker hup seng

250g cheese cream


1/2 tin susu pekat


Susu dutchlady fullcream


Serbuk nestum


1 sk Serbuk ne
scafe n 2 sb serbuk Milo



Cara:

Putarkan krim cheese...masukkan susu pekat..putar lg smpai sebati..masukan

3-4 sudu susu cair dutch lady..jgn terlalu cair...dah siap celup biskut dlm 

susu...jgn smpai lembik..susun biskut dlm bekas...masukkan krim 

tadi...lapiskan dgn nestum..ulang 3-4 Kali...lapisan atas sekali krim..kemudian 

taburkan serbuk nescafe n milo sebagai hiasan..masukkan dlm peti ais...selepas

 sejam dua jam lehlah mkn...nyum...nyum




Ahad, 19 Oktober 2014

Kejohanan Sukan SK Paya Rumput Melaka 2014

Kali ini sukan dibuat pada waktu pagi pada 17/10/2014 yang lepas.... sewaktu kami mengambil cuti peristiwa..adaka buat waktu cuti??? Walaupun dibuat dalam mood cuti, kami tetap redha dan melakukan kerja ikhlas kerana ALLAH dan demi anak bangsa... Pada kali ini sekali lagi Rumah Kenyalang akak (kuning) diangkat sebagai Juara Keseluruhan, Juara Perbarisan, Juara MAskot terbaik dan Juara tarik tali...Alhamdulillah..Amin..Ya Rabbal Alamin... Di bawah ada gambar sekitar berlangsungnya hari sukan tersebut....Tahniah Kenyalang..Tahniah semua ruamah..Rajawali...Kasawari dan Cenderawasih..

Ketua rumah Pn Halizah Abu Kasim yang sangat komited..Tahniah cikgu...

Pasukan tarik tali..Juara weh...

Perbarisan kami..Juara lagi..
Rumah Rajawali...












Maskot Kami Awang Kenit...buat pengetahuan ..baju dijahit sendiri oleh ketua rumah Pn Halizah...



Tahniah Kenyalang




Lasagna Roti

Resepi lasagna roti:
Bhn2:

Lasagna ni kak c'za guna kepingan lasagna san remo...bukan roti...lagi sedap




8 keping roti gardenia

1 kotak besar susu dutchlady full cream

1 biji bawang besar holland

4-5 ulas bwg putih

1 botol sos spaghetti kimbal yg ada cendawan@ prego

1tin cendawan bulat tu

500g daging cincang ramly

2-3 sudu cili kisar

Sedikit sos cili

Sedikit sos tiram..xdepun xper

1 sk serbuk oregano

1 sk serbuk lada Hitam

1 sk serbuk lada putih

200g parutan mozzarella/ Parmesan

Beberapa keping cheese cheddar

2 sudu tepung gandum

100 gm buttercup

Minyak jagung secukupnya utk menumis..

Garam...gula...penambah perasa secukup rasa.


Cara2nyer: sos merah...

Cincang kan bwg putih n bwg besar...tumiskan...smpai naik bau..

Masukkan cili kisar...sos cili..sos tiram...sos spaghetti.. Serbuk oregano..serbuk lada Hitam...serbuk lada 

putih..masukkan 1 tin air

Kmdian masukkan daging cincang..n cendawan bulat tuh..

Kacau hingga sebati n masukkan pula garam..gula sedikit jer...n penambah perasa pun sikit jer...agak2

hmpir kering tutup api dapur


Cara2 buat sos putih:

Cair kan butter dlm periuk....masukkan 200 ml susu dutchlady...kacau..then masukkan 2 sudu tepung 

gandum..kacau lg... Masukkan 2 keping cheese cheddar... Kacau..jgn smpai pekat....tutup api dapur..


Penyediaan lapisan lasagna roti:

Sediakan satu Loyang yg telah disapu marjerin di atas pmukaannya..

Ambil roti ..rendam dlm air susu jap...then susun dlm Loyang...letak sos merah atas roti disusuli sos 

putih....taburkan mozzarella..then ulang dengan roti kemudian sos merah n putih...mozzarella... 2 Kali 

lagi..at last Prmukaan atas mesti roti..klu ada lebihan sos putih sapu ats roti tu..n tabur kan mozzarella n 

cheese cheddar yg dikoyakkan...dah siap lehlah bakar...suhu 180° selama 30-40 minit ikut oven msg2...api 

atas bwh... 



Dah ciap leh mkn ngan cili sos...nyum2

Kepulangan.....ke alam baqa'

Assalamualaikum.....sebelum ini pernah akak bercerita tentang kehilangan seorang ibu saudara akibat penyakit.. kanser payu dara...minggu lepas sehari sebelum raya ari tu plak...perginya tak akan kembali..yang si kakaknya...Allayarhamah Normah bt Md Shariff ibu saudaraku di sebelah bapa ke alam barzah akibat kerosakan hati serta jangkitan kuman dalam paru2...sempat melawatnya di hospital  2 hari sebelum tu...masih tidak kritikal dan boleh bercakap2 lagi...sempat bergurau senda lagi...
Gambar hiasan...


Dan seterusnya pula pada tanggal 16 /10/2014 perginya tak akan kembali bapa saudara di sebelah mak pula yang bernama ABD Rahman Bin Md Isa akibat penyakit Kanser usus... sejak mula mengetahui beliau ada kanser...lebih krg 2 tahun juga beliau bertarung dengan penyakit ini... Semoga ALLAH mencucuri rahmat ke atas rohnya dan yang lain-lain...Isterinya yang begitu setia menjaga beliau ketika beliau sakit hingga ke nafas yang terakhir...akak sangat kagum dengan kekuatan fizikal mentalnya..dgn sokongan padu daripada kaum kerabat serta saudara mara yang lain..Alhamdulillah......semoga ALLAH SWT memberi ganjaran yang setimpal atas segala kebaikan yang dilakukan olehnya..Yang pergi tetap akan pergi ....suatu hari nanti kita juga pasti menyusul...cepat atau lambat, bila dan di mana ia tetap akan berlaku...hanya ALLAH sahaja Maha Mengetahui..Wallahualam.. sekian
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Logo Design by FlamingText.com
Logo Design by FlamingText.com
Terdapat ralat dalam alat ini