Rabu, 3 Oktober 2012

Sahabat dan kenangan

Emm..malam tadi tiba-tiba jer...ton mesej berbunyi di hp ku...Tidak ku sangka2 rupa2nya..sahabatku dari Kuantan menghantar SMS kepada ku untuk bertanya tentang satu resepi yang selalu kami masak sewaktu hidup bujang di Larkin Garden, Johor Bahru suatu ketika dulu.....hehe...Dia kata rindu dengan masakan itu secara tiba2...Aku jer tahu resepi tuh memandangkan aku yang selalu masak...lauk tuh  hehe..Lalu aku pun hantar lah resepi itu secara SMS juga...kcian dia tetiba..ngidam lakss..Masa dulu masa hiup bersama kita orang memang jimat amatlah jugak...almaklumlah gaji cikgu pun masa tu kecik jer...So kita berkumpul lah bermesyuarat seisi rumah...masa tu ada 4 orang...sebab ramai dah keluar setelah berumahtangga....Berbincanglah kami tentang jumlah wang yang perlu kumpulkan untuk membayar perbelanjaan dapur, api air, telefon (maser tu ner ade tipon bimbit..hehe..boring amat..)dan sebagainyabersama-sama.. Tapi masa tu dalam tahun 1998-2002 barang memang lah murah.. dengan wang gaji kecikku ++dengan buat tuisyen cukuplah menampung kehidupan bujangku... malah siap boleh bagi lagi orang tuaku sebanyak RM200 sebulan tau..Sampai sekarang aku still bagi kat orang tuaku...Sepanjang aku bekerja sebagai guru nih..mak bapak memang aku tak pernah lupa...Aku mesti bagi punya..Alhamdulillah....tapi ...agaknya berkat itulah aku tak pernah lagi kebuluq nak tunggu gaji sampai hujung bulan sehingga saatnya kehidupan aku  sekarang.. dan tak pernah pun aku pinjam kat mak pak aku pun setakat aku hidup ni...walaupun hutang aku  banyak..hehe ..(hutang dengan ALLAH pun ada yang belum tertunai lagi..uhuks)......Alhamdulillah bersyukur bebeno aku dgn rezeki yang ALLAH beri di dunia ini......

Dulu  masa duduk bebujang dulu beras, minyak, gula, memang murah banget ler...zaman Mahathir dulu..barang masih lg  terkawal rasanya...duit gaji yang tak sampai RM1000 pun memang cukuplah maser tu...Siap dapat simpan duit untuk kahwin lagi..haha....best betul...
Nilah kawan-kawan serumahku di Larkin Garden dulu...semua dah terpisah...Masa ni diorang buat sambutan besday untukku dan seorang lagi kawan bernama kak Asmah Laili..Semoga  mereka berada dalam perlindungan  dan rahmat ALLAH SWT selalu hendaknya ...

Berbalik dengan sahabat  yg td tu...dia memang orang Terengganu pior (pure..Oghe UAI-Ustaz Azhar Idrus  gamaknyer nih...hehe)... Orangnya sweet n cun gitu...Mula2 jumpa tuh pening jugak nak faham bhs dia...tapi lelama dah biasa  dan bolehlah faham...Lama dah kitaorang tak jumpa ...Dalam 10 tahun...Kita orang selalu ronda2 johor dengan seorang kawan lagi yg ada kete maser tuh...pergg..Asyik merayap jer hujung minggu..Almaklumlah bujang....ada pakwe pun duk jauh..hehe...Isk..isk..bila terkenang zaman silam ni sodeh lak den rasokan...Kita orang semuanya pemudi berhemah yang bersopan santun dan pemalu ..gitu..haha..walaupun aku ni ganeshan..tapi bila ngan ore jate aku jd malu...aku tak suka sgt kawan ngan lelaki...Menyemak jer..haha..sejak dari zaman sekolah sampai lho ni..aku jdi lagu..tu...Kengkadang ngan Mr.Hubby pun aku malu2 lagi..tahlah..tah haper2 jer aku ni kan..hehe...Nak wat camno..itulah aku..Aku tengok anak dara den pun pemalu jugak cam aku maser kecik2..harap kekalkanlah begitu...Biorler pemalu...asal berilmu...hehe..adios..

2 ulasan:

  1. yela kak C'za...kalu dok kenang semula masa bujang2 mmg seronok kan...enjoy je dgn kawan2

    BalasPadam
  2. Betul tu dik Ena...kenangan tu mmg tak kan luput dari ingatan...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Logo Design by FlamingText.com
Logo Design by FlamingText.com
Terdapat ralat dalam alat ini