Sabtu, 27 Oktober 2012

Salam AidilAdha 1433h

Dikesempatan ini aku ingin mengucapkan selamat hari raya aidil adha kepada semua penghuni di muka bumi ini terutamanya yang beragama Islam...Semoga kita semua akan memiliki sikap-sikap manusia yang suka melakukan pengorbanan demi ALLAH dalam membantu  manusia sejagat serta sesiapa sahaja di dunia ini.....
Semoga aku ikhlas dalam melakukan apa jua pekerjaan yang aku lakukan semalam , hari ini , dan esok...sehingga ke hari terakhir kehidupanku sebagai manusia di dunia ini.. Amin..

Di bawah adalah foto kenangan di hari raya eiduladha pada tahun ini....

Nina dan Nuha






Ikut datuk pergi tgk orang korban lembu..hehe..penuh moto..


Sabtu, 20 Oktober 2012

Ulangtahun kelahiran....

Hari ni merupakan hari ulangtahun kelahiranku sekali lagi...Terima kasih kepada ALLAH SWT kerana masih memberikan peluang untukku bernafas lagi di muka bumi ini...



Apa yang kuharapkan ialah bertambahlah amalanku di dunia ini untuk dibekalkan di kemudian hari...meskipun ranjau kehidupan yang penuh onak dan duri..Selagi ALLAH memberi kehidupan, maka selagi itu tidaklah aku akan putus harapan melakukan yang terbaik dalam hidup...

Kak C'za, ingatlah bahawa kehidupan dunia hanyalah persinggahan , pentas ujian dari YANG MAHA KUASA...Bersabarlah dengan apa yang dihadapi...Teruskan berbuat kebaikan dan berusaha berbuat kebajikan..Dunia semakin hampir kepada penghujungnya...Walaupun dihina dan dikeji oleh manusia lain..abaikan dan bersabarlah....Hanya ALLAH yang MAHA MeNGETAHUI tentang dirimu...

InsyaALLAH, kesudahan yang baik untuk kita semua..Amin

Rabu, 17 Oktober 2012

Kecuaian sekali lagi...

Semalam balik dari sekolah teringin sekali aku masak chicken chop....Ayamnya dah dibeli  sebelum tu dengan harga RM12 sekilo...Ambil bahagian peha ajer...So balik dari sekolah...terus singgah Tesco Cheng...Aku belanja tak banyak beli sayur-sayuran jer serba sedikit dengan nugget dan kentang goreng...Bila keluar daripada Tesco...emmm hujan plakss  kemain lebat lagi...

Balik dari Tesco terus aku menyiapkan masakan chicken chopku itu....Ermmm...dah ambil angah dari sekolah agama apalagi nyum...nyummm..memang sedap ...satu keluarga makan..Selepas solat maghrib..Terus aku tengok2kan along dan angah mengulangkaji sebab mereka sedang menghadapi...final exam minggu nih..Sedang syok2 mengajar anakku...Tetiba dengar orang bagi salam.....Aku pun keluar...Tengok2 ada kereta peronda polis...Berdebar2 dan cuak juga aku...Seorang perempuan lengkap berpakaian polis bertanya..."Puan nih...nama sekian2 ................ker?? " Yer." aku jawab...."Apasal plak puan?", tanya aku semula..."Ni ha puan kena pergi Balai Polis Tanjung Minyak sebab beg tangan puan  ada kat sana" , balasnya..Allamakss...memang langsung aku tak sedar balik dari Tesco aku dah tinggalkan beg tangan kat troli tu..Masya ALLAH...cuai bebeno aku ni..huhu...

Sampai jer kat balai polis tu..memang bebenolah beg aku dah keciciran kat Tesco tuh.."Camnolah boleh cicir ni??, tanya polis yang jaga kaunter tuh..."Entahlah.. memang dah selalu jadi camni"...kataku...hehe...Waaupun beg, beg duit dan IC semua ada tapi duit lesap lagi...Lebih kurang RM100..Sib baik tak banyak..Nasib baik jgk hp aku takder dalam tu...huhu.....dia cuma tinggalkan RM 27 dalam beg tu...Mr hubby..senyum2 ajer...Da tau nau perangai isterinay ni..hehe...Apapun aku bersyukur sangat2 sebabnya aku dapat balik beg tangan tuh...Emmm.. pabila difikir2kan aku merumuskan bahawa aku ni tak fokus dan selalu leka dengan barang2 penting...Sampai beg hilang pun.aku tak sedar..Huhu..Nasib badan...

Yang penting aku kena sabar dan redha...dengan..Ujian ALLAH..

Jumaat, 12 Oktober 2012

Sem akhir....sem 10


Salam ukhwah......semua...Hari ini merupakan...Jumaat yang permai... namun...ini hari memeningkan aku lagi...hehe ..kerana diminta menghadiri tuisyen add math oleh tutor OUMku TN HJ M.N.A.R....Tuisyen kol 3.00 ptg..Tp kol 2.30 ptg tutor da tipon ingatkan  aku  supaya datang tuisyen....Aku tgh drive dengau je le dia membebel..hehe..Aku ngan dia memang da baik memandangkan sebelum ni  dia merupakan tutor kajian tindakanku....kira da cam anak bapak lah ni..hehe...Minggu lepas ramai yang tak datang sebab hari Jumaat memang cam2 kan sibuk itu ini..almaklumlah semua sibuk menguruskan hal keluarga...Minggu ni pun sama ...daripada 31 org kengkawanku termasuk aku...16 org jer yg datang....Komain susah hati tutorku....itu...Dia buat tuisyen pun satu sen tak minta duit kita org...Dia susah hati takot kita orang tok leh jawab soalan pekse nanti...huhu..mulia sungguh TN HJ M.N.A.R ini..Semoga ALLAH memanjangkan usia beliau...(lho ni dia dah 62 tahun dah..hehe)...Hari ini belajar semula add math form 5 dan form six...hmmm...ingatan ku makin pulih dan aku makin faham apa yang Tn HJ ajrkan..Harap2 semakin bertambah baik lah ingatan ini...semester akhir amat mencabar kewibaanku sebagai pelajar yang meningkat usia..huhu....Satu modul lagi ialah..English For  Science and Technical Purposes memang mengundang gundahku...almaklumlah Englishku bukannya pandai nau...Apapun fikirkan yang aku boleh melakukannya dan letakkan minda di zon positif.....Insya ALLAH...
Sambil2 tu marilah kita renung-renungkan mutira kata di bawah:

Semoga kita sentiasa memelihara diri dengan sifat2 mahmudah dan menghindari diri dari sifat sifat mazmumah...Amin

Ranjau kehidupan

Ranjau dalam kehidupan memang akan duji oleh ALLAH SWT kepada setiap hambaNYA...Maka kata hati bersabarlah,,,Jika kita bersabar dan redha...ALLAH pasti membalas dengan segala kebaikan...Sentiasalah berbaik sangka dengan apa yang ALLAH uji...Sesungguhnya ALLAH menguji hambanya setakat mana kemampuan hambaNYA sahaja... jika beratlah ujianNYA  mungkin  hamba itu pasti seseorang yang sangat dicintai ALLAH SWT...Bersyukurlah...Apapun ALLAH sahaja MAHA MENGETAHUI..Wallahualam

Hidup di dalam dunia ini...janganlah kita berbangga diri dengan kekayaan yang ada, keindahan paras rupa yang dikurniakan, dan pangkat dan darjat yang dianugerahkan...Itu semua adalah ujian dan pinjaman daripadaNYA semata-mata..,,semua itu juga  tidak semestinya membawa kita ke syurga..Dan semua itu tidak lagi beerti pabila kita berada di alam akhirat kerana  hanya amalan dan takwa sahaja yang membantu kita di 'sana' ....Insya ALLAH...

Rabu, 3 Oktober 2012

Sahabat dan kenangan

Emm..malam tadi tiba-tiba jer...ton mesej berbunyi di hp ku...Tidak ku sangka2 rupa2nya..sahabatku dari Kuantan menghantar SMS kepada ku untuk bertanya tentang satu resepi yang selalu kami masak sewaktu hidup bujang di Larkin Garden, Johor Bahru suatu ketika dulu.....hehe...Dia kata rindu dengan masakan itu secara tiba2...Aku jer tahu resepi tuh memandangkan aku yang selalu masak...lauk tuh  hehe..Lalu aku pun hantar lah resepi itu secara SMS juga...kcian dia tetiba..ngidam lakss..Masa dulu masa hiup bersama kita orang memang jimat amatlah jugak...almaklumlah gaji cikgu pun masa tu kecik jer...So kita berkumpul lah bermesyuarat seisi rumah...masa tu ada 4 orang...sebab ramai dah keluar setelah berumahtangga....Berbincanglah kami tentang jumlah wang yang perlu kumpulkan untuk membayar perbelanjaan dapur, api air, telefon (maser tu ner ade tipon bimbit..hehe..boring amat..)dan sebagainyabersama-sama.. Tapi masa tu dalam tahun 1998-2002 barang memang lah murah.. dengan wang gaji kecikku ++dengan buat tuisyen cukuplah menampung kehidupan bujangku... malah siap boleh bagi lagi orang tuaku sebanyak RM200 sebulan tau..Sampai sekarang aku still bagi kat orang tuaku...Sepanjang aku bekerja sebagai guru nih..mak bapak memang aku tak pernah lupa...Aku mesti bagi punya..Alhamdulillah....tapi ...agaknya berkat itulah aku tak pernah lagi kebuluq nak tunggu gaji sampai hujung bulan sehingga saatnya kehidupan aku  sekarang.. dan tak pernah pun aku pinjam kat mak pak aku pun setakat aku hidup ni...walaupun hutang aku  banyak..hehe ..(hutang dengan ALLAH pun ada yang belum tertunai lagi..uhuks)......Alhamdulillah bersyukur bebeno aku dgn rezeki yang ALLAH beri di dunia ini......

Dulu  masa duduk bebujang dulu beras, minyak, gula, memang murah banget ler...zaman Mahathir dulu..barang masih lg  terkawal rasanya...duit gaji yang tak sampai RM1000 pun memang cukuplah maser tu...Siap dapat simpan duit untuk kahwin lagi..haha....best betul...
Nilah kawan-kawan serumahku di Larkin Garden dulu...semua dah terpisah...Masa ni diorang buat sambutan besday untukku dan seorang lagi kawan bernama kak Asmah Laili..Semoga  mereka berada dalam perlindungan  dan rahmat ALLAH SWT selalu hendaknya ...

Berbalik dengan sahabat  yg td tu...dia memang orang Terengganu pior (pure..Oghe UAI-Ustaz Azhar Idrus  gamaknyer nih...hehe)... Orangnya sweet n cun gitu...Mula2 jumpa tuh pening jugak nak faham bhs dia...tapi lelama dah biasa  dan bolehlah faham...Lama dah kitaorang tak jumpa ...Dalam 10 tahun...Kita orang selalu ronda2 johor dengan seorang kawan lagi yg ada kete maser tuh...pergg..Asyik merayap jer hujung minggu..Almaklumlah bujang....ada pakwe pun duk jauh..hehe...Isk..isk..bila terkenang zaman silam ni sodeh lak den rasokan...Kita orang semuanya pemudi berhemah yang bersopan santun dan pemalu ..gitu..haha..walaupun aku ni ganeshan..tapi bila ngan ore jate aku jd malu...aku tak suka sgt kawan ngan lelaki...Menyemak jer..haha..sejak dari zaman sekolah sampai lho ni..aku jdi lagu..tu...Kengkadang ngan Mr.Hubby pun aku malu2 lagi..tahlah..tah haper2 jer aku ni kan..hehe...Nak wat camno..itulah aku..Aku tengok anak dara den pun pemalu jugak cam aku maser kecik2..harap kekalkanlah begitu...Biorler pemalu...asal berilmu...hehe..adios..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Logo Design by FlamingText.com
Logo Design by FlamingText.com
Terdapat ralat dalam alat ini