Sabtu, 30 Jun 2012

Cuti hujung minggu dengan pelbagai tugasan.

Hari kul 5:00 a.m ku  bangun, sebab teringat tugasan matematik ku belum mula lagi. Apa lagi terus pergi bilik komputer...Terus sambung pengenalan tajuk tugasan...utk pengetahuan, komputer dah sebulan tak off..Agaknya sebab tu bil elektrik naik kot..Entah ye ke tidak ..aku tak pasti... .ni dah tempah lah plak air-con tiga buah panasonic utk tiga buah bilik..haha...mesti mencanak-canak bil elektrik yang bakal mendatang...Ni angkara sudah pergi pameran HOMEDEX di MITC Melaka, malam semalam...Memang jadi sawan sekejap tengok barang-barang rumah yang cantik menarik memang da bomb....Kabinet rumah aku  pun dah siap...cantik sikit lerdapur aku...Cadangnya nak beli langsir dapur, tapi aku sudah beli.beli langsir untuk 4 sliding door n windows kat sana ...Habis lebih kurang RM400 jugak den..Ala beli langsir dan siap..murahlah cikit kan...tapi langsir dapur akhirnya postphone bulan-bulan akan datang...haha...duit tara cukup..Aduiii..
Homedex..MITC Melaka

Sampai beribu pun ada pemancur air nih..stainless steel...





Kat Homedex semalam, hati suda terpaut dengan sofa kulit lembu..harga RM3500 ke atas.. Mak aiii..mahal lah plaks...Akan datang je ler gamaknya yer..Jangan nak berangan kata MR Hubby..Nak kumpul duit sendiri..yele..yele...duit simpanan ada tapi tara mau guna lagi sudah semakin susut...Camno nak pergi haji nih??? huhu..InsyaALLAH jika ada kemahuan di situ ada jalan betul tak??

Oklah..den nak sambung tugasan yang masih belum ber penghujung nih...salam sayang..adioss..

Jumaat, 22 Jun 2012

Obes...

Aku kini dalam kategori obes..BMI punya bacaan memanglah tinggi...Aku jadi takut.....takut cam2 penyakit yang mendatang...Kat skool pulaks... ramai kawan2 sekolah da makin kurus sebab makan herba life...Memang berkesan ubat tu nampaknya..Tapi den tak mampu lagi makan ubat tuh....Almaklumlah gaji kecik jer..hutang banyak..(hutang dgn ALLAH pun banyak belum settle..huhu)...Ubat tu boleh tahan mahalnyer...kengkawan ku semua loaded2.....Tu yang diorang boleh beli tuh..
Kesan buruk yang ku alami apabila da berbadan besar ialah cepat penat, sukar bernafas, sakit lutut dan paling tak best sekali baju banyak da tak muat!!!..huk..huk...huk...Apa nak buat..selera makan  tinggi...Mr.Hubby pun suka ajak makan2..tapi dia takder lah plaks...naik sangat berat badannya..den plak menjadi-jadi sampai lho ni dah genap 80 kg...camno tu..??haha...Anak ku no.2 pun semakin tembam..yelah dia pun sama naik asyik makan tido-makan tido..huhu..

Amacam ha..nak kurus ..tapi tarak mau makan ubat kurus..Dulu pernah makan ubat sendayu tinggi..memang kuruslah..sebab ia kurangkan selera makan..tapi bila tak makan  plakss...penyakit gastrikku semakin kronik jadinyer...Sampai waktu kene gastriks..sampai..tertonggeng2 gamaknyer....sakit bebeno..cedih tau..
Hai..tak lama lagi nak bulan puasa..Inilah masanya aku nak turunkan berat badan dan kawal pemakananku...Harap2 inilah caranya aku nak turunkan berat badan hingga ke angka 56kg..(hehe,berat masa nak kahwin tuh)....Tapi xkan mungkin... dapat 70 kg pun alhamdulillah...Tujuan utamanyanya adalah untuk menghindarkan penyakit yang semakin ditakuti seperti, kencing manis, darah tinggi, jantung dan sebagainya..Harap2 menjadi kenyataan... Semoga juga.. kwn2 herba life tak gelak kalo terbaca statement kak C'za ni ...hahaha..yelah ...azam orang tak dak pitih...Setakat ni jelah mampu..pheewwiit..

Khamis, 21 Jun 2012

Handphone...mmm

Minggu lepas, aku telah kehilangan hp kesayangku ketika  makan di sebuah kedai makan dekat sekitar Cheng.., Hp W660i aku tu,  dibeli oleh Mr Hubby semasa hp K530i ku jatuh dalam lubang jamban SKPR (kenangan pahit...beli RM800 tuh duit sendiri)..Memang aku ni ada sakit mental kot..selalu barang hilang...sebab kecuaian melampau...Mr Hubby da tau da perangai buruk aku ni..dan dia yang sentiasa waspada dengan barang2 penting aku...Sebelum kehilangan MrW660i, tu aku ada beli  Mr Samsung Galaxy Mini tahun lepas...jd aku ada 2 hp...Sejujurnya aku lebih suka pakai Mr W660i sebab ia sempoi, tahan lasak..dan yg tak menahan tu..bunyi ring tone tu aku da set bunyi kucing mengiau..comel giler bunyi kucing mengiau tau..ahakkkss (jangan loya yer kengkawan)...Semua org da menyampah dah dengar bunyi ring tone tuh..sebab geli geleman kata depa..mmm..entoh ler...Yg...menyakitkan hati tuh..org yang jumpa tipon tu..siap anta mesej yg aku pernah hantar kat Mr hubby, dia resend balik kat Mr Hubby...dalam kul 12 mlm..(Hilang kul 9.30 mlm.).Itu pun aku tak sedar da hilang..sebab sok pagi nak pakai tgk dah tak der..huk..huk..huk..
Duit ada RM58, sebab pakai top-up. habis .licin...itu pun bila Mr Hubby pergi Maxis  suruh block simcard tuh..perghh..licik itu makhluk ..sekejapan dia sudah transfer duit hp ku ke tipon dier...

Ni yang hampir hilang...huhuhu..Kalau hilang..takdelah aku hp lg selepas ni..

Ni baru hilang kat kedai makan..keciciran akibat kecuaian..

Yang ni hilang sebab masuk lubang jamban..haha..letak dalam poket baju lagi...!!
Ni tadi masa nak pakai hp..aku tgk xder...cuba tipon..kot ada kat umah atau dalam kete..pun senyap sunyi...Gamaknya mesti..tinggal kat sekolah...Apa lagi minta izin Mr Hubby( dia tgh keje mlm) untuk pergi sekolah dalam pukul 10:30.. Sampai sekolah..jumpa pak guard tuh...minta izin masuk sekolah...pergh..nekad cari kat kawasan kantin tempat aku letak buku..seram seh..gelap..cecepat bukak lampu..sah memang ada celah buku kat situ..Fuhh..selamat...kalu tidak..wajah kesayangan hamba mesti bebel kali ni di atas kecuaianku yang ke berapa ribu kali tah sepanjang hidup bersama...hehe... Alhamdulillah..berjaya melepasi ujian ALLAH yang sedikit ini...Terima kasih ALLAH..sebab masih ada rezeki hambaMU ini..Semoga ia tidak akan berulang kembali..AMIN...11 tahun lepas pernah hilangkan hp Mr Hubby  jenama Siemens...Yang kelakar hp mr hubby yang model NEC ..lama banget dia pakai,  lebih kurang 15 tahun lepas dia pun masih ada lagi tapi da rosak....Cermatnya dierrr...

Jambatan Terpanjang merentasi lautan di China...(sajer nak kongsi)

Jambatan ini menghubungkan bandar pelabuhan Quingdao di timur China dengan  pesisir pantai Huangdao diiktiraf sebagai jambatan yang merentasi laut terpanjang di dunia dengan ukuran 24.6 batu dan lebar  110 kaki. Kos untuk menyiapkannya adalah hampir kepada 1 billion pound sterling....(pengsan den sekejap)
Dasyat yer..sekali tsunami macam mana impaknyer..agaknya..
Sumber:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2009748/That-bridge-far-Worlds-longest-sea-bridge-opens-traffic-China--hold-title-years.html


Pergh..hebat orang China ni ya.... bangsa yang suka berusaha dan tak putus asa....tapi kat sana jugak yang banyak perkara pelik orang dia buat..hmmm...semakin canggih dunia, manusia pun semakin hilang kewarasan fikiran....Agak-agaknya Malaysia boleh buat tak jambatan cam ni antara Langkawi dengan Kuala Perlis...???

Sabtu, 16 Jun 2012

Doaku ...


Hari ini diharap lebih baik dari semalam....Ku tahu aku sangat lemah dalam menghadapi dugaan kehidupan...Semoga hati ini terus tabah untuk melakukan terbaik... Ku juga berharap ALLAH mengampunkan dosa dan segala kekhilafan yang telah aku lakukan....Begitu juga dengan para sahabat dan orang dikelilingku..yang mungkin terguris dengan setiap tutur dan tingkah lakuku yang mungkin tidak wajar ku lakukan sebagai manusia. Maafkanlah aku.......Begitu juga ibu bapaku...semoga dapat menerima kekuranganku sebagai anak....Ku berdoa agar kalian mendapat umur, rahmat dan petunjuk ALLAH berpanjangan..InsyaALLAH... Semoga kita semua dapat meningatkan diri sendiri untuk  berbuat kebaikan serta cuba menghindarkan segala kejahatan yang mungkin akibat hasutan taghut terkutuk...Aminn

Rabu, 13 Jun 2012

Hormatilah dan sayangilah pasangan kita...

sumber: Facebook
Berharap agar kita semua sentiasa  saling hormat menghormati  antara suami dan isteri...InsyaALLAH....
(Semoga aku dan Mr Hubby sentiasa diberi oleh ALLAH SWT , dengan kasih sayang berpanjangan sesama insan)...uhuhkss.. sedih sebab selalu melawan suami..Semoga juga aku insaf dan terus memperbaiki diri yang lemah ini...Amin

Ahad, 10 Jun 2012

Ribut pasir @ Dataran Pantai Klebang Melaka

Malam tadi dalam pukul 8.30 kita orang sajer2 bersantai2 di tepi pantai Klebang untuk makan bakso kegemaran. Masa tu  excited nak makan..seronok sangat...angin pun sepoi2 bahasa ..memang sejuk...Tapi baru nak mula makan ajer..tetiba kami dikejutkan dengan kehadiran angin yang tersangatlah kuatnya..Habis pasir semua berterbangan masiuk dalam air dan makanan... Kerusi plastik yang kita orang duduk pulak habis terbang... .Gelas minuman  pun semua tercampak...Almaklum tempat lapang macam tu...Sekali bawak jelah dgn angin seakan2 puting beliung tuh...Semua orang lari masuk dalam kete dan cabutt..!!Nak pergi kat kete pun komain payah. Terpaksa mengharungi angin dan pasir yang berterbangan  dasyat.. Aku dukung anak dara ku..Suruh si dara tutup mata Nasib baik aku pakai spek mata..Habis muka, baju,  tudung berpasir...Anak2 bujang semua dah masuk kete... Tunggu Mr Hubby jer sempat pergi bayar makanan kat penjual bakso tu....Ketika itu rasanya memang amat mendebarkan...Yelah berlaku secara tiba...Habis pasir tambak kat Pantai Klebang tuh, rasanya makin lama makin menghakis.. Itulah kuasa ALLAH...Kita merancang, ALLAH sahaja menentukan ..Mungkin ini dugaannya....Takder rezeki nak makan bakso puas2..hehe...Segala Puji bagi ALLAH...

Khamis, 7 Jun 2012

Spider Solitaire

Ni ha..muka game spider solitaire..print screen daripada komputer Mr Hubby

Sekarang aku dah terjebak dengan game spider solitaire ni..haha.. Aku tahu semua orang pandai main game nii.. Game nih memang ada dalam perisian microsoft ..Asalnya  Awe (Mr hubby)  yang main..Hari2 sambil dia buat repair komputer pelanggan, dia main benda alah ni..Kerjanya menyusun ajer kad-kad yang ada..Mula2 aku tak faham juga....Tapi bila Mr Hubby dah ajar..aku pun lagi terror daripada dia, malahan aku plakss yang lebih-lebih main permainan nih...Untuk yang tak tahu main spider solitaire, cara main permainan ni ialah menyusun kad-kad daripada K, Q, J, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, A,  sampai habis lengkap set-set kad tuh...Yang penting bilangan moves ( gerakan)  kad-kad tu mesti rendah, barulah hebat...pheewwiiittt..hihi..harap2 aku tak terlalai dengan permainan nih..huhu..( banyak tugasan tak siap...masih x sedar diri..uhukss)

Rabu, 6 Jun 2012

Nyanyuk - Berkaitan Pemakanan

Nyanyuk......Harap-harap kita semua dihindari penyakit ini..Aminnn....

Nyanyuk kerap berlaku pada orang tua, malahan juga  orang muda..

Penyakit nyanyuk sering kali berlaku apabila usia seseorang itu meningkat. Malahan ia juga boleh terjadi kepada golongan muda. ( aku ler tu.. ish..ish..muda ker aku......belum lagi tahap nyanyuk tapi selalu lupa.....). Apabila ia terjadi, seseorang itu akan mudah lupa dan fungsi otak akan turut terjejas. (sering terjadi pada diriku..maksudnya..sering lupa..huhu).Kajian menunjukkan pengambilan lemak dan kolestrol yang tinggi di dalam pemakanan boleh menyebabkan risiko penyakit tersebut. (patuptlah aku jadi camni selalu ambil lemak banyak kot).. Manakala pengambilan ikan yang konsisiten boleh menurangkan risiko nyanyuk..(aku memang kurang makan ikan..huhu)...

Kongsi Mengenai Kesihatan :Khasiat Coklat Susu

Siapa suka minum susu coklat??? Mesti ramai yang suka ...Diri ini pun suka..hehe

Khasiat Coklat Susu
Subhanallah...terliur plaks..hehe..Sedappppnyaaa...

Coklat susu sebenarnya mempunyai nilai pemakanan yang lebih baik jika dibandingkan dengan coklat jenis lain. Ini kerana coklat susu mempunyai kandungan tenaga, protein, vitamin A dan B serta kalsium yang tinggi. Coklat susu dengan berat 100 gm mempunyai 18 % tenaga, 11 % protein. 8 % zat besi, 47 % kalsium, 19 % riboflavin, 11 % vitamin A yang diperlukan oleh tubuh setiap hari...

Sumber: Majalah Harmoni

Amacam mari kita minum susu untuk bekalan tenaga yang mencukupi setiap hari..Horeee...

Kongsi Mengenai Kesihatan: Khasiat Anggur

Khasiat Anggur

Tingkatkan awet muda..

Ini adalh berita baik untuk anda yang menggemari anggur. menurut laporan oleh saintis dari Itali seperti yang tercatat dalam Jurnal Sains Pemakanan dan Pertanian, didapati anggur mengandungi komponen penting mampu bertindak sebagai antioksidaan untuk melawan radikal bebas.
Komponen tersebut iaitu melatonin paling banyak terdapat pada kulit anggur terutama anggur merah, hitam dan hijau. Rutin meminum jus atau memakan buah anggur bukan sahaja mengurangkan tanda-tanda penuaan kulit malah akan mecegah anda daripada jangkitan kanser.
Manakala, bagi anda yang sussah tidur malam, atasi gangguan ini dengan memakan anggur. Kandungan melatonin pada anggur memiliki manfaat yang sama seperti hormon melatonin yang terhasil daripada badan kita. Justeru, anggur dapat menjadi terapi dan menjadikan tidur anda lebih lena.
Sumber: Hirmoni

Kongsi Mengenai Kesihatan: Khasiat Mengkudu

Khasiat Mengkudu


Lambatkan proses penuaan....

Buah mengkudu amat berguna bagi kesihatan manusia. Berfungsi sebagai bahan yang mengembalikan kesegaran dan ketahanan protein badan yang merupakan bahan awet muda., Selain itu, buah mengkudu boleh memulihkan sel atau tisu yang rosak. Sekaligus melambatkan proses penuaan, di samping berguna kepada penyakit kencing manis, sengal sendi, dan tekanan darah tinggi. Daunnya jika direbus boleh menyihatkan ibu yang baru bersalin.
Sumber: Harmoni

Kongsi Mengenai Kesihatan: Khasiat Belimbing dan Nanas

Khasiat Belimbing dan Nanas

Belimbing

Nanas















Untuk Kulit
Belimbing dan nanas bukan sahaja sedap ketika dimakan, tetapi juga memberi manfaat kepada kesihatan kulit. Vitamin C dan A yang terdapat pada belimbing dan nanas efektif membantu mengecilkan liang-liang roma pada wajah, menyegarkan dan menyejukkan wajah. Selain itu, kandungan mineralnya menjadikan wajah segar berseri.

Kongsi Mengenai Kesihatan: Khasiat Cili

Cili
Cili Lancarkan Peredaran Darah

Cili tergolong dalam keluarga solanaceae iaitu satu keluarga dengan sayur tomato dan kentang. Biasanya, cili yang bersaiz kecil lebih pedas rasanya. Kepedasan cili juga bergantung kepada kandungan capsaisin/capsaicivoids di dalamnya. Terdapat lima komponen capsaicin di dalam cili iaitu, nordihidro capsaicin, capsaicin, dihidro capsaicin, homo capsaicin dan homo dihidro capsaicin. Komponen inilah yang memabantu melancarkan sisitem peredaran darah di bahagian tangan, kaki dan jantung manusia. Di samping itu, buah cili yang pedas juga meningkatkan suhu badan sehingga merangsang metabolisme untuk melancarkan peredaran darah.

Sumber: Majalah Harmoni

Kongsi Mengenai Kesihatan: Khasiat Buah Naga Merah

Buah Naga Merah

Buah Naga Merah Rendahkan Kolestrol

Buah naga merah amat berkesan untuk sistem penghadaman dan peredaran darah. Ia juga memberikan tindak balas yang memberangsangkan untuk mengurangkan tekanan emosi dan meneutralkan toksin di dalam badan. Bukan itu sahaja, buah naga merah juga boleh mencegah barah usus, selain mencegah kandungan kolestrol yang tinggi dalam darah dan juga membantu mengurangkan kadar lemak dalam badan.

Sumber: Majalah Harmoni

Kongsi Mengenai Kesihatan: Khasiat Buah Kiwi

Mari kongsi-kongsi ilmu.
 Buah Kiwi
Baik untuk gigi..
KIWI kaya dengan vitamin C. Sebiji buah kiwi bersaiz sederhana dapat membekalkan sebanyak 75 miligram vitamin C. Malahan bukan itu, sahaja, vitamin C yang dikandungnya itu juga boleh bertindak sebagai 'berus gigi' untuk menyingkir dan mengurangkan pertumbuhan karang gigi.

Sumber: Majalah Harmoni

hmmm...macam-macam belum beres...

Agak malas rasanya untuk memulakan tugasan OUM..Hantar secara online pada 8 Julai..Lambat lagi tuh... Kajian Tindakan pulak hantar secara bersemuka kepada tutor pada 1 Julai..Pun lambat lagi..hihi...Aku ni memang dari zaman maktab lagi asyik buat assignment memang last minute..tu yang huru-hara jadinya..sampai kadangkala rambut pun mengerbang tak sempat nak sikat..hahaha..
Rumah pulak huru hara sebab dapur sedang dibaikpulih dan dah seminggu tak masak nasi dan lauk pauk..asyik makan kat luar jer... Pokai betul bulan ni...kenalah korek mana2 tabung yang ada..hihi...Tapi nasib baik ada tabung yang boleh dikorek lagi..Kalau tidak makan lah aper yang ada ajer ye anak-anak... Kena bersyukur tau ..Ada orang lain tu..satu minggu tak makan pun boleh hidup..Kesian diorang tau...Kita ni hidup mestilah berpada-pada jangan berlebihan...bersyukur dengan apa yang ALLAH beri..Ingat tu sampai bila-bila.
Tak berapa hari lagi nak naik mengajar semula..Rindu dengan anak2 muridku.terutamanya yang tahun satu....kiut miut mereka tau..tapi mulut diorang ni memang cam bertih jagung....Asyik bertanya..Yg tak patut ditanya pun diorang nak tanya jugak..hahaha..pening..pening. den nak menjawabnya...

Emm.Cantiknya..pemandangan di atas...Seronoknya kalau dapat pergi cuci-cuci mata kan..yalah untuk hilangkan kegalauan hati sebab banyak kerja tak siap ni ha...hihihi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Logo Design by FlamingText.com
Logo Design by FlamingText.com
Terdapat ralat dalam alat ini