Khamis, 31 Mei 2012

29 Mei 2012...Last Day

Hari ni dah nak balik dah..aku cepat2 berkemas dan mandi untuk pergi ke pasar Jeli dahulu...nak beli ikan kering dan baju blouse...

Pagi2 lagi mek dah beli nasi berlauk dengan kuih Cek Mek..Makan free lagi...Kul 9.00 pagi bila semua daH siap baru bertolak ke pasar....

Sempat pergi beli kuih bahulu dan kuih akok masa perjalanan nak pergi pasar...
Panas2 masa beli tuh...3 keping RM1.00

Kuih akok...3 keping RM 1.00

Pisang rebus..mek sempat buat untuk kita orang..


Kuih tepung bungkus kegemaran Mr Hubby..

Etok..Rm1.00 sebungkus..

Perisa yang enak sekali..etok..

Tepung bungkus..

Ketupat pun ada 3 biji REM1.00..

Semua kuih tu kita orang beli kat pasar...Aku sempat jugak beli dua helai baju blouse yang murah2 jer..Tak menarik sangat pun... Balik terus mandi..Mek sempat buat air teh dan hidangkan pisang rebus dia...Hmmm...bertuah badan ..mak mentua tak berkira sangat..Alhamdulillah... Semoga ALLAH SWT panjangkan usia mek dan beri kesihatan yang baik kepadanya..
Agak2 dah kenyang masa bersisp sedia untuk balik ke Melaka..Dina sedih sangat nak tinggalkan tok dia..

Sibuk bawa kain sembahyang....hihi

Bersama tok Munah kesayangannya..

Bergambar dulu sebelum balik..

Mr Hubby dan mak kesayangan..

Sedih nak tinggalkan mek sensorang..

Kita orang balik dalam pukul 12.30 tengahari sampai kul 11.30 malam sebab singgah banyak tempat...pergh 5 hari yang memenatkan tetapi menyeronokkan .. Masa balik tuh banyak perkara yang kami lalui..terutamanya kemalangan ngeri antara sebuah lori dan kereta Innova..Habis hancur depan keta Innova..Jammed sekejap..Nasib pemadu dan penumpang Innova tidak dapat di kenal pasti...huhu
Ini dia kemalangan tuh....ngeri jugakkan...Harap semua selamat...


28 Mei 2012 @ Kota Bharu

Hari ni kita orang bercadang nak gi KB pulak...Mula2 mek tak mau ikut, tak chekap ( larat) katanya..Tapi sebab   nak ambil ubat kat Rantau Panjang punya pasal, dia ikut jugaklah......
Mula2 pergi ambil ubat mek kat Rantau Panjang dulu..lepas tu terus menuju ke Kota Bharu...


Bandar Rantau Panjang..singgah sekejap jer..ramai orang wooo..


Dalam perjalanan jumpa budak sekolah cina....stylo..rambut tuh..tak kena tindakan disiplin ko budak nih...??
Yuna...pun ada??? hehe

Dah lama tak pergi KB, last kali pergi tahun lepas...Orang kata Kelantan mundur, tapi pergghh...maju rupanya...cian asyik kena kutuk jer..Sebenarnya KB memang advance...banyak kedai2 dan bangunan2  pun tinggi belaka...hebat KB nih...Tulisan jawi setiap pelosok ada ..baru rasa duduk di negara Islam..bangga weh mari sini...Kebanyakan kedai pun Melayu punya..kedai emas dan permata, rata2 orang kita punya..tapi milik orang Cina pun ada juga... Siapa kata Kelantan mundur, mari sini dulu, baru boleh ghoyak(cakap)..hehe..Aku anak  Melaka pun bangga datang sini weh...
@kedai kasut di KB Trade Centre...berhadapan dengan pasaraya Giant..


Sampai dah...Maghi2 naik beca..muroh jah...

Dah sampai...Dalam pasar Siti Khadijah..

Segar2 sayur-sayuran...

Angah pimpin toknyer...





Bergaya sebentar..haha..montelnyer..

Banyaknyer.....


Terlalu banyak..beli borong..leh jual kat sekolah..haha..

My feveret...segar2 gitu

Makan dulu kat tingkat satu Pasar Siti Khadijah.. Sedang order...

Bersusun air tin...

Sedapnya....

Agak murah makan di sini...6 orang makan tak sampai RM30..termasuk minuman sekali..

Ikan percik...
 Dah sudah makan baru pergi membeli belah...Aku beli 13 helai tudung, kain pelekat 3 helai, kain sembahyang dina, sepasang..Cukuplah tuh...Memang agak giler apabila meninjau2 di kawasan kain dan tudung tuh.. Paling tak tahan tgk kain pasaing batik yang berbatu batan sanagta menawan dimataku..harga dalam RM 200-Rm300..Tak sempat nak ambil gambar memandangkan sibuk melayan bebudak nih...Kedai baju blouse pun tak sempat  nak pergi memandangkan hero2ku semua dah sakit perut dan mek pun dan macam tak larat jer..uhukss.. terpaksa membatalkan niatku untuk meninjau  baju2 tersebut...
Borong tudung bawal 2 ton kat kedai kakak ni...

Yang ni tudung bawal...


Monumen...Pasar Siti Khadijah

Kita orang parking kat sini bayar RM3.00...

Apapun memang Kota Bharu pusat membeli belah yang best bagi orang sederhana cam aku ni...Kebanyakan peniaga orang Melayu ..tu yang bangga tu..Tahniah...Semoga Kelantan sentiasa maju di bawah pemerintahan TGNA...InsyaALLAH...Amin...ALLAHUAKBAR..
Mana2 pergi kat kelate ni ada pasaraya ni...
 Masa dalam perjalanan balik mek nak pergi rumah abang iparku..Abg Lah (Abdullah) di Kubang Kerian..Isterinya Kak Jie, tak de rumah..Kul 5.00 petang baru dia balik...Rehat sekejap dan solat di situ dulu.. lepas tuh baru balik..
Di hadapan rumah mereka...

Angah dengan seekor kucing yang comel dan jinak..

Berbual mesra sebab dah lama tak jumpa..Abang ipar tak berapa sihat...haemodyalisis..(eh betul ke ejaan ni)  3 kali seminggu..


Bergambar kenangan dulu..

Aku pulak bergambar..

Masa balik tuh dalam kul 7.30 malam..singgah Bukit Bunga Tanah Merah.. Beli keropok lekor, keropok keping, beras siam, buah salak dan laici, makanan ringan dan sebangainya untuk di bawa balik ke Melaka..Habis lagi duitku..haha...Balik singgah sebentar di rumah kak Don ..nak rehatkan diri serta  solat...Dah minum dan makan keropok lekor serta makanan ringan..kita orang balik ke rumah mek...Dalam kul 12.00 malam baru sampai...pergh seharian berjalan terus tertidur...zzzzzz

27 Mei 2012, petang @ Kuala Balah Jeli..

Petang plak pegi Kuala Balah untuk berjumpa dengan kakak ipar seorang lagi, Kak Lah namanya...

Di rumah Kak Lah..

Mat Ariff..anak saudara Mr Hubby...

Malam tu pulak keluar ke pekan Kuala Balah untuk menyaksikan Perasmian Pasar Tani Kualah Balah ..Ada persembahan daripada penyanyi dikir barat popular dan ada juga  abe jali Salam Pantai Timur.....Best juga dikir barat terutamanya Ismail Kala..Suaranya memang best...Kita orang siap bentang tikar, sambil makan keropok lekor...FAMA pulak sponsor air mineral, kek dan kerepek ..dapatlah kita orang dua bungkus...Kita orang tak mintak.. tetiba ada kakak tu bagi..Rezeki namanya..hehehe..

Siap baring sambil dengar dikir barat...

Ramainya orang malam tuh...

Belakang penonton tu ada gerai jualan , macam2 ada...makanan ringan, ayam, ikan dan sebagainya...

Dina kusyuk makan keropok lekor...

Persembahan habis dalam kul 12.00..tap i kita orang  balik dalam kul 11.30 malam...Nak balik solat dan tido..Sok Nak pergi tempat lain pulak...hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Logo Design by FlamingText.com
Logo Design by FlamingText.com
Terdapat ralat dalam alat ini